20 numeroa vuodessa. Seuraava lehti ilmestyy 18.9.

Julkaistu Puutarha&kauppa-lehdessä 3.4.2020

kimppukivaa

Sähköiset kanavat ovat nyt edistäneet ja mahdollistaneet kukkakauppojen kaupankäynnin. Myös puhelin on kätevä yhteydenpitoväline. KimppuKivaa-itsepalvelukukkakaupassa saa kukkia ilman ihmiskontakteja. 

kmpuu

Neiti Neilikan Facebook-kampanjan kimpun arabiantähdikin sipuli jatkaa elämäänsä kukkapenkissä. 

Koronavirus on samaan aikaan sekä supistanut että terävöittänyt kukkakauppojen toimintaa.  

Teksti: Anu Pirhonen ja Marianna Soini

Kukkakaupoissa mahtuu asioimaan, pintoja desinfioidaan, nyt on mullanvaihdon aika, kukat saa tilattua verkkokaupoista vaikka kotiovelle. Kukkakaupoissa ja sosiaalisessa mediassa muistutetaan aktiivisesti yrityksen toiminnasta ja houkutellaan asiakkaita ostoksille.

Hyvällä mielellä ja ripeästi

– Me pidämme hyvää mieltä yllä sekä henkilökunnan että asiakkaiden keskuudessa. Narina ja valittaminen eivät auta, ihmiset haluavat tulla nauttimaan kukista eivätkä kuuntelemaan narinaa, Jaana Myrttinen Kampin Kukasta Helsingistä sanoo.

Kampin Kukassa on myös ohjeistettu asiakkaita odottamaan ulkona, jos kukkakaupassa on ollut liian monia ihmisiä. Tämän asiakkaat ovat ymmärtäneet.  

Asiakkaiden palvelutilanteiden nopeuttamiseksi Kukkakauppa Florannassa on kehotettu asiakkaita tilaamaan kukat ennakkoon, ostamaan valmistuote tai tilaamaan tuote niin, että sen noutaa hetken kuluttua. Kun esimerkiksi lääkäri yövuoron jälkeen tulee hakemaan kukkia kotiin, on se hyvä ja ymmärrettävä asia, mutta asiakaspalveluaika on riski henkilökunnalle.

Järvenpään Kukkatalossa on tehty valmiiksi edullisia kolmen lajin sipulikukkakasseja sisäänkäynnin yhteyteen ulkokatokseen, jotka on pikaisella kassalla käynnillä helppo napata mukaansa. Pääkaupunkiseudulla toimiva puutarhamyymälä Taimia on ottanut ulkokassat käyttöön.

Pohjanmaalla toimivilla KimppuKivaa-kukkakaupoilla on ollut omaperäinen itsepalvelukonsepti jo usean vuoden ajan. Viidessä myymälässä asiakkaat pääsevät ostoksille omatoimisesti aamukuuden ja iltayhdentoista välillä.

– Myynti on laskenut noin puoleen normaalista, mutta vielä käy asiakkaita. Heidän on helppo asioi­da rauhassa ja ilman sosiaalisia kontakteja, Päivi Aronen toteaa.

Kukka-Aroset Ky pitää myös Juhlakukat.fi-verkkopalvelua, joka on koronaepidemian vuoksi hiljentynyt tyystin. Kysyntä näyttäisi kuitenkin siirtyvän, ei häipyvän kokonaan.

– Juhlat on nyt peruttu, mutta monet asiakkaat ovat todenneet siirtävänsä ne syksyyn tai ensi vuodeksi, Nelli Koivunen kertoo.

Kivijalkakaupan verkkokauppa kasvaa

Asiakaskunnasta riippuen poikkeustilanne kurittaa eri tavoin yrittäjiä. Tapahtumakukituksia tehneille yrityksille muutos tapahtui kertarysäyksellä, kun perinteisillä kivijalkakaupoilla verkkokauppa pitää kaupankäyntiä yllä. 

Kukkakaupoissa onkin herätty nyt toden teolla kertomaan verkkokaupasta ja kotiinkuljetusmahdollisuudesta. Kukat voi maksaa myös verkkokaupassa, vaikka ostos olisi muu kuin verkkovalikoiman tuote tai se noudettaisiin myymälästä. 

Kukat saa perille myös ilman kontaktia lähettiin. Osa kukkakaupoista on laskenut kuljetusten hintoja tai tarjonnut kuljetukset veloituksetta asiakkailleen pitääkseen asiakkaat ostotuulella. 

Kukkimon Tiina Kiiskisen ­yksi palvelu pienyrittäjille on verkkokaupan pystytys. 

– Nyt ei ole tarvinnut perustella asiakkaille, kannattaako verkkokauppa avata. 

Lisää sähköisiä keinoja

Monen kukkakauppiaan käyttämässä eKukka.fi-palvelussa on huomattu verkkokaupan kasvu.

– Viime päivinä on tullut lukuisa määrä kyselyitä siitä, miten verkkokauppiaaksi voi ryhtyä. Kauppiaille pyritään tekemään verkkokauppa mahdollisimman nopeasti, jotta kukkien myynti olisi ylipäätään mahdollista näinä aikoina, Pasi Kivilompolo sanoo.

eKukka on myös jakanut kauppiailleen mainosmateriaalia käytettäväksi sosiaalisessa mediassa.  

Samoin Interflora Suomi ry:n Katja Teikari kertoo koronan vaikuttaneen verkkokauppaan.

– Tilausmäärät ovat nousseet koko ajan 12. maaliskuuta alkaen.

 Koska kukkalähetyspalvelulle on tarvetta paljon tavanomaista enemmän, Interflora on tehostanut markkinointia.

– Viilaamme markkinoinnin ja viestinnän sisältöä tarkasti tilanteen kehittyessä ja ohjeistusten muuttuessa. Paitsi tehostetulla markkinoinnilla ja sitä kautta suuremmalla tilausmyynnillä, 
tuemme jäsenistöä painottamalla markkinoinnissa enemmän vapaavalintaisia tuotteita ja aikaistamme tilityksen maksuaikataulua, Teikari kertoo. 

Tällä hetkellä Interfloran kautta välitettyjen kukkien saaja on tavallista useammin mies. 

– Korteissa kerrotaan pitkän kaavan mukaan, että karanteenin takia päätimme lähettää kukkia, Teikari kertoo.

Aukioloon muutoksia

Perjantaisin ja lauantaisin Kampin Kukan henkilökunta on paikalla jo kahdeksalta, jolloin seniorit ja riskiryhmät pääsevät ostoksille. Muuten aukioloajat ovat ennallaan, eli liike on avoinna päivittäin 9–19.

Kukkakauppa Opuntia Tampereella muuttui tilapäisesti kukkakioskiksi. 

– Kaikkia valmiita kevätkimppuja, ulkonarsisseja, kokedamoja ja kaktuksia voi ostaa kuten ennenkin. Kaikki asiointi tapahtuu ovella, Elina Koski kertoo.

Kukkakauppoja eri puolilla Suomea on sulkenut jo ovensa taudin leviämisen estämiseksi siirtyen hetkellisesti tilauskukkakaupoiksi. Esimerkiksi Pioni ja Poimulehti Kuopiosta muistuttaa kuitenkin asiakkaitaan, että kukkapalvelut toimivat päivittäin. Yrityksen verkkokaupan tilaukset eKukan kautta voi noutaa myös liikkeestä.  

Neiti Neilikka Mikkelissä sulki myymälän ovet jo 16. maaliskuuta, ja kukkakauppa on jatkunut sen jälkeen uusin muodoin. Digiajan välineet ja kanavat olivat valmiiksi kunnossa ja asiakaskunta tottunut niitä käyttämään, joten muutos sujui luontevasti. Neiti Neilikan Facebook-kimput ovat käyneet hyvin kaupaksi, ja enemmänkin niitä menisi, jos ehtisi tehdä. Suurin osa asiakkaista tilaa kukille kuljetuksen.

– Moni tilaa tsemppikimppuja itselleen ja etätöissä oleville kavereilleen, jopa enemmän kuin ystävänpäivänä. Lisäksi muistetaan vanhuksia, jotta nämä malttaisivat pysyä kukkien kaunistamassa kodissaan, kertoo Tea Pulkkinen.

Kukkakauppa Lumo Simpeleellä muuttui puolestaan itsepalvelukukkakaupaksi. Asiakas pääsee noutaman tilaamansa kukat nimellään sekä tilisiirrolla varustettuna valmiiksi pakattuna.

Kaupan voi myös pitää auki loppuviikon torstaista lauantaihin, kuten riihikoskelainen Fiinipuketti tekee.

Pienyrittäjät yhteen 

Aihetunnisteet #ostapienyrittäjältä, #tuepaikallista ja monet muut ovat levinneet vahvasti kukkakauppojenkin sosiaalisen median kanavissa. 

Helsinkiläinen floristi Sari Saajanaho kävi tekstaamassa muutaman kukkakaupan näyteikkunaan nykyaikaisella kalligrafialla Tue paikallista yritystä. 

Kukkakauppa Ölander Helsingissä on lyönyt hynttyyt yhteen naapurileipomon ja kahvilan kanssa, jotta asiakkaat voivat tilata kukkakaupan verkkokaupasta samalla kertaa Onnelan Puutarhan tulppaanit, korvapuustit ja kahvia. 

Helsinkiläisen InBloom-kukkakaupan kukkia voi ostaa läheisen Cilla’s-sisustuskaupan verkkokaupasta Toivota viikonloppu tervetulleeksi -tuotepaketilla, jossa on kukkakimpun lisäksi sisustusliikkeen käsisaippua ja paikallisen konditoria-leipomon leipä. Setti on saanut erittäin hyvän vastaanoton. 

Tuotteita kotoiluun

Raumalaisessa Kukkakauppa Valla Fiinissä on tehty myyntiin ”pääsiäisen kotoilusettiä” kahdessa eri koossa. Siinä on ohransiemenpussi, lasilautanen, höyheniä ja pussitettuna lautaselle tarvittava määrä multaa. Setin voi tilata verkkokaupasta.

Kukkakauppa Hopiahippu Pirkkalassa tarjosi korviketta peruuntuneiden matkojen tilalle. Kukkivat äkkilähdöt -kimput olivat saaneet nimikseen Malaga, New York ja Barcelona. 

Ihana Kukkanen pääkaupunkiseudulla on ottanut valikoimiinsa tee se itse -kranssipaketin. Paketti sisältää kaiken kranssin tekoon tarvittavan, ja  
asiakasta palvellaan puhelimessa, jos kranssin teossa tulee haasteita.  

Kukkavehkanna Jyväskylässä myy seinävaatepakettia, jossa on kudontakehikko ja materiaalit. Seinävaatteen värivaihtoehtoja on kaksi. 

Kotimaisuus kunniaan

Tamperelaisen Helmivillakon Erika Välimäki järjesti Instagramissa livelähetyksen viime viikolla, jossa hän sitoi asetelman kotimaisista leikkotulppaaneista ja -narsisseista yhteistyössä Huiskulan kanssa. Kukat olivat avautumassa pari päivää ennen lähetystä, jotta tulppaanit olivat avautuneet ja niiden varret taipuisia.

– Perinteisistä, tutuista kasveista saa tehtyä myös hienoja töitä. Kotimainen kukka on noussut arvoiseensa asemaan ja on ehdottomasti oikea vaihtoehto tällä hetkellä, Välimäki sanoo uutsikirjeessään.

KimppuKivaa-kukkakauppojen Päivi Aronen miettii, oppivatko kuluttajat nyt vihdoin arvostamaan kotimaista kukkaa vai unohtuvatko ne taas pian arjen normalisoituessa.

– Jos kukkien tuonti hiljenee, suomalaiset tarhurit ovat silloin kultaakin kalliimpia. Myyjän markkinat olisi kotimaan kukkatuotannossa erittäin harvinainen tilanne.

Ilahdutetaan muita

Joulukukka yksinäiselle vanhukselle -kampanja on saanut lähimmäisistä huolehdittaessa jatkoa. Kukkakaupoissa eri puolilla Suomea, kuten Kukkakauppa Villiviinissä Lahdessa ja Puistokadun Kukassa Sastamalassa, ollaan mukana Ilahduta yksinäistä vanhusta -hengessä. Kukan voi ostaa verkkokaupasta tai myymälästä. Tornion Kukkakeidas puolestaan toimittaa ilmaiseksi kukkatilauksia lähialueen palvelukeskuksiin.  

Iloa on haluttu tuottaa myös kukilla, jotka ehdittiin tilata, mutta tilaukset ja tapahtumat peruttiin. Näitä kasveja on lahjoitettu ohikulkijoille, asiakkaat ovat saaneet noutaa kukkia ilmaiseksi myymälästä tai kukkia on ”piilotettu” ohikulkijoiden löydettäväksi, kuten Pitkäsen Kukkakauppa Järvenpäässä teki. 

Myös erilaisilla arvonnoilla kukkakauppa saa näkyvyyttä ja levittää positiivisuutta paikallisesti. 

Ideoilla ei ole rajoja

Englantilainen verkkokauppa Bloom & Wild tarjoaa 40 prosentin alennukset terveydenhuollon parissa työskentelevien ostoista. 

Amerikkalainen Flowers for Dreams järjestää ensimmäisen virtuaalisen työpajan ”tee terraario pyjamahousuissa”, jossa tarvikepaketti toimitetaan osallistujan kotiovelle. 

Entä kuka avaa teltan tai kioskin, jossa asiakas voi napata mukaansa valmiita tuotteita, kuten leikkopuntteja? Saisiko paikallisen apteekin yhteyteen kukkakaupan itsepalvelupisteen? Voisiko autolla kiertää kukat kyydissään esimerkiksi yksityisiä vanhainkoteja? Tai yhdistää ruoka-annoksen noutoon kukat tai saada kimput osaksi kotiin toimitettavia kauppakasseja? Oppimateriaalia voi tuottaa sähköiseen muotoon maksulinkin taakse. Ovathan lahjakortit jo myynnissä? 

Nyt myös ne projektit, joita voi edistää ja joista saa rahaa tuloutettua, kannattaa hoitaa pikaisella aikataululla, samoin laskutukset. 

”Sitten kun on aikaa” -tilanteen ansiosta on myös syntynyt YouTube-videoita, ja uusia koulutusvaihtoehtoja on ehditty kartoittaa. Kehittely jatkuu, sillä koronan jälkeinen aikakin koittaa.   

 

Miksi kukkia tarvitaan juuri nyt

Kansainvälinen Kauppapuutarhaliitto AIPH muistuttaa tieteellisesti osoitetuista seikoista, jotka puhuvat kukkien käytön puolesta aina ja erityisesti poikkeus­tilanteessa.

• Kukat tuottavat hyvää mieltä. Ne herättävät myönteisiä tuntemuksia kuten kiitollisuutta, toivoa, empatiaa, iloa, rakkautta, ylpeyttä, tyyneyttä, yllättyneisyyttä ja kunnioitusta.
• Kukat vähentävät stressiä ja siihen liittyvää masennusta sekä synnyttävät optimistisempaa näkökulmaa elämään.
• Kukat auttavat paranemaan nopeammin. Vihreiden kasvien näkeminen suuntaa ajatuksia pois kivusta ja epämukavasta olosta.

AIPH kehottaa ostamaan kukkia pandemian aikana
• omaan kotiin oman hyvinvoinnin lisäämiseksi
• muiden kotona pysyttelevien ilahduttamiseksi
• yksinäisten, iäkkäiden ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien muistamiseksi sekä
• sairaudesta toipuvien tukemiseksi.

Marianna Soini

Aikaisemmat jutut