20 numeroa vuodessa. Seuraava lehti ilmestyy 3.4.2020

Julkaistu P&k Floristissa 2B/2020

Koeostaja käy vuoden aikana ostoksilla 32 kertaa ja kerää kokemuksia suomalaisista kukkakaupoista P&k Floristiin. Aina löytyy yksi kauppa, jossa käynti on muita suurempi elämys. Silloin palvelu, tuote ja ostoympäristö ihastuttavat erityisesti. Viime vuonna tämä koettiin Rovaniemellä.

helmi nettiindiplomi nettiin

Kukkakauppa Helmen kauppias Outi Sääskilahti istumassa ja takana luottoapulainen Riitta Harju liljat sylissään.

Teksti: Milla Tolonen Kuva: Jonny Hyvönen

Rovaniemeläinen Kukkakauppa Helmi oli aito helmi viime vuoden koeostajan vierailemien kukkakauppojen joukossa.

Siellä toteutuivat Vuoden elämys -palkinnon kriteerit kauniisti nipussa: hyvä palvelu, tarkoituksenmukainen tuote ja kaunis ostoympäristö. Ne kirvoittivat tupaantuliaislahjan Rovaniemeltä hankkineen koeostajan vuolaisiin kehuihin ja tiivistykseen: Kauppa on elämys! 

Kukkakauppias Outi Sääskilahti muistaa lukeneensa jutun P&k Floristin kauppaan lähettämästä lehdestä. Saatekirje, jossa kerrottiin koeostajan käyneen kaupassa, jäi -mieleen.

– Kirjeen luettuani tuli pelonsekainen tunne, että mitäköhän tästä on nyt kirjoitettu, mutta positiivinen juttuhan se oli. Siitä jäi hyvä mieli, muistelee Sääskilahti.

Työntekijästä yrittäjäksi 

Kukkakauppiaana Sääskilahti on melko tuore. Hän on työskennellyt useassa kukkakaupassa, joista aivan ensimmäinen oli tämä sama kukkakauppa Helmi, eri omistajalla silloin tietenkin. Aikoinaan puutarhuriksi ja 2016 floristiksi kouluttautunut Sääskilahti tiesi mihin ryhtyi alkaessaan -kukkakauppiaaksi.

– Olin nähnyt monenlaisia kukkakauppoja ja ajatus omasta kaupasta oli aina takaraivossa. Yrittäjänä stressinhallinnan tulee olla kunnossa, työ on vastuullisempaa kuin työntekijänä. Puran stressiä liikkumalla: käyn jumpassa ja pilateksessa, jotka saavat työasiat unohtumaan.

Kun Sääskilahti osti Helmen reilu vuosi sitten oli kauppa hiljattain remontoitu. 

– En tehnyt suuria muutoksia tilaan. Pidän selkeydestä, sillä se auttaa asiakasta valitsemaan haluamansa kukat. Samaa lajia olevat kukat asetan aina vierekkäin. Ruukkukukat myyn suojaruukuissa. En myy mitään muovikääreissä tai muovialustoilla. Kaunis esillepano on keino erottua markettitarjonnasta. Myös paketointi on minusta tärkeä osa kukkakauppakokemusta, Sääskilahti listaa ajatuksiaan kukkakaupan esillepanosta ja estetiikan vaatimuksesta.

Trendikkäät lajit myyvät

Koeostajan tupaantuliaislahja oli tavanomainen tulppaanisesongin ostos, mutta koeostaja oli innoissaan myyjän ehdotuksesta lisätä tulppaanien joukkoon vahakukkaa ja -lutukkaa. 

– Ostan sellaisia kasveja, joita asiakkaat kysyvät ja joiden huomaan olevan pinnalla Instagramissa ja mainoksissa. Monipuolisella valikoimalla lajeja ja lajikkeita voi luoda kiinnostavaa tarjontaa, jolla kilpailla muiden kukkakauppojen ja markettien valikoiman kanssa.

Ystävällisyys ennen kaikkea

Iloiset tervehdykset, palvelualttius ja jutustelu pitivät hyvän tunnelman yllä kukkakaupassa. 

– Lisäksi myyjät ovat miellyttäviä ja hyvä fiilis jatkuu loppuun saakka, kirjoitti koeostaja kokemuksestaan.

Outi Sääskilahti tunnistaa itsensä kuvauksesta. 

– Asiakasta tervehditään aina hänen astuttuaan kauppaan, vaikka sisällä olisi muita  asiakkaita. Jutustelua on hyvä pitää yllä, sillä siitä tulee kevyt olo molemmille. Ystävällinen asenne asiakkaita kohtaan ei tarkoita, että aina nauraisi tai edes hymyilisi. Ystävällisyys on asiakkaan huomioimista ja kuuntelua. 

Koeostajan käydessä Kukkakauppa Helmissä paikalla olivat Outi Sääskilahti ja silloinen harjoittelija. Nykyään enimmän ajan kauppias palvelee asiakkaat yksin, mutta -lauantaisin ja sesonkeina apuna on myös Riitta Harju.

Lue koeostajan käynnistä kukkakauppa Helmessä P&k Floristi 3/2019.