20 numeroa vuodessa. Seuraava lehti ilmestyy 27.4.2018

Puutarhan hyvinvointia parantavat vaikutukset ovat moninaisia. Osa niistä parantaa oloa tuomalla mielihyvää, osa muuttamalla fysiologista oloamme paremmaksi ja osa ravitsemuksen kautta. Siksi puutarhan antimia kannattaa nauttia kaikilla aisteilla maksimaalisen hyvinvoinnin saamiseksi.

puistokuva

Puiden siimes, veden läheisyys ja vehreä nurmi houkuttavat viihtymään puistoon.

Teksti: Timo Taulavuori

Kun syöt kasviksia: Tuotteiden vähäinen energiamäärä keventää runsaskalorista ruokavaliota, mikä auttaa painonhallinnassa. Kasvikset sisältävät niukasti energiapitoisia proteiineja ja tyydyttyneitä rasvoja. Kasvisten sekä liukenevat että liukenemattomat kuidut lisäävät kylläisyyden tunnetta ja auttavat ruoansulatusta. Kasvisten kuidut ovat erityisen hyödyllisiä hyville suolistomikrobeille. Kasvikunnan tuotteet sisältävät elimistölle välttämättömiä vitamiineja, joita ei ole muissa ruoka-aineissa riittävästi. Tärkein niistä on puolustusjärjestelmää vahvistava ja virkeystasoa nostava C-vitamiini. Myös monien muiden vitamiinien pääasialliset lähteet ovat kasvikunnan tuotteet. Kasviksissa on runsaasti erilaisia kivennäis- ja hivenaineita, jotka ovat elimistön puolustusjärjestelmien, kasvun, kehittymisen ja muun muassa solujen terveyden kannalta välttämättömiä. Hedelmien, marjojen ja vihannesten antioksidantit ovat useimmiten samalla niiden väriaineita. Näiden tehoaineiden merkitys elimistössä on merkittävä, sillä ne ehkäisevät solujen hapettumista pitäen solut terveinä ja ehkäisten monien sairauksien, kuten esimerkiksi syöpien sekä sydän- ja verisuonitautien syntymistä. Antioksidanttien tiedetään myös taistelevan elimistössä ympäristön aiheuttamia stressitiloja vastaan. Kasviksia tulisi tutkimusten mukaan syödä vähintään 500–800 grammaa päivässä terveyshyötyjen vuoksi. Kasviksia tulisi syödä mahdollisimman monipuolisesti vaihdellen eri lajeja, ruoanlaittotapoja ja kypsyysastetta, jotta terveyshyödyt olisivat tehokkaimmillaan. Tutkittua tietoa löytyy muun muassa siitä, että kasvisten runsas syönti ehkäisee useita eri syöpiä, laskee veren kolesterolia ja verenpainetta, ehkäisee kakkostyypin diabetesta ja parantaa yleistä vireystilaa ja puolustuskykyä tartuntatauteja vastaan. Runsas kasvisten käyttö parantaa myös mielentilaa. Yhdistämällä kasviksia vähärasvaisiin maitotaloustuotteisiin saadaan verenpainetta laskemaan merkittävästi.

Kun työskentelet puutarhassa: Puutarhatyöt lisäävät itsetuntoa ja mielihyvää. Tätä ominaisuutta on käytetty ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa muun muassa päihdeongelmaisten, mielenterveyspotilaiden ja myös fyysisten sairausoireiden parantamiseen. Esimerkiksi leikkauspotilaat parantuvat nopeammin, jos he näkevät tai pääsevät puistomaiseen ympäristöön. Puutarhatyö mahdollistaa luontevan vuorovaikutuksen ja saattaa auttaa myös ihmisiä, joilla on vaikeuksia solmia sosiaalisia yhteyksiä. Puutarhatyöt lisäävät vastustuskykyä ja ehkäisevät autoimmuunitulehduksia. Ihmiset, jotka altistuvat maaperäbakteereille, sairastuvat harvemmin astmaan, ihosairauksiin ja allergioihin kuin ihmiset, jotka elävät kaupunkimaisessa ympäristössä ilman puutarhakosketusta. Tämän biodiversiteettihypoteesin mukaan erityisesti maaperän Acinebacter edistää tulehdusta hillitsevien proteiinien lisääntymistä veressä. Maaperän hyödylliset aineet siirtyvät kehoon ihon, hengitysteiden ja suun kautta. Liian puhdas ruoka saattaa altistaa syöjää yliherkkyyksille, kun taas puutarhatuotteiden mukana tulevat pieneliöt vahvistavat ruoansulatusta ja hyödyllistä mikrobikantaa. Kaupunkiviljely edistää yksinelävien tai yksinäisten ihmisten sosiaalisuutta asuinalueellaan ja vähentää yksinäisyyttä lisäten elämänlaatua. Puutarhakasvien kasvun seuraaminen motivoi ja kohentaa mieltä varsinkin työttömillä ja sellaista työtä tekevillä, jotka eivät näe työssään tuloksia selvästi.

Kun liikut viherympäristössä: Vihreä ympäristö aktivoi liikkumaan paremmin kuin meluisa, rakennettu ympäristö. Jos puisto tai metsäalue on lähempänä kuin 300 metriä asuinpaikasta, tiedetään, että asukkaat liikkuvat ulkona enemmän ja saavat näin liikunnasta enemmän terveydellisiä hyötyjä kuin ihmiset, joiden viheralueet ovat etäämpänä. Liikkuminen ja oleskelu vihreässä ympäristössä laskee stressihormonien eritystä, verenpainetta ja auttaa virkistymään ja irtautumaan huolista. Fyysinen kunto ennakoi jo nuorena vanhuuden terveyttä. Vanhuksilla ulkoliikunta parantaa elämänlaatua ja mahdollisuutta asua kotona. Puutarhassa liikkumisen vaikutukset näkyvät myös niillä ihmisillä, jotka eivät koe luontoa merkityksellisenä. Läheinen kontakti luontoon ja puutarhaan parantaa immuunivastetta myös ilman, että siellä osallistuu puutarhatöihin.

Tiesitkö lisäksi… Hyvin hoidettu vihreä ympäristö lisää asuinalueiden ja kaupunkien houkuttelevuutta, vähentää ilkivaltaa ja sotkuisuutta. Alueet koetaan myös turvallisiksi ja terveellisiksi asua. Nämä ­alueet houkuttelevat asukkaita, matkailijoita ja yrityksiä, mikä lisää kaupunkien taloudellista vahvuutta ja vakautta. Kiinteistöjen arvot nousevat puutarhan ja puistonäkymien vaikutuksesta vähintään viisi prosenttia verrattuna vastaaviin, joissa näkymät ovat kivisiä ja ulkoilualueet huonoja. Asuntokaupassa tämä näkyy parhaiten siinä, että ostajat ovat valmiita tekemään nopeita päätöksiä, jos puutarha ja puistot tekevät esittelyvaiheessa heihin vau-elämyksen.

 

Aikaisemmat jutut